Marloes Roeper
In haar schilderijen reduceert Marloes datgene wat ze om zich heen ziet tot de essentie. Voor ze aan haar schilderijen begint maakt ze veel schetsen, onder andere zwart-witschetsen in Oost-Indische inkt en gesso. De tekeningen werkt ze vervolgens uit in olieverfschilderijen. Tijdens het schetsen merkte Marloes op dat tekenkunst andere mogelijkheden biedt dan schilderkunst, zoals het aanzetten van grote contrasten tussen lichte en donkere oppervlaktes. Langzaamaan verwerden haar schetsen tot autonoom werk. In de grote zwart-wittekeningen vormen de lantaarnpalen, grassprieten en ramen de motieven in haar onderzoek naar het ontleden van de werkelijkheid.
Marloes Roeper over Licht&Donker
“Als schilder ben ik altijd met Licht & Donker bezig. Wat hul je in schaduwen en wat kan je belichten, wat laat je in het licht? Die tegenstelling speelt een belangrijke rol in mijn werkproces. Om een schilderij in één sessie te kunnen maken, maak ik veel tekeningen, voornamelijk in zwart-wit met Oost-Indische inkt en gesso. Tijdens het tekenen ben ik constant bezig met wat er ontstaat tussen die twee tegenpolen. In het materiaal liggen eigenschappen verscholen die ik in het schilderen helemaal niet kwijt kan.” – Marloes Roeper